Turkledde mennesker gjør pushups mot et utebord

Aktiv gåtur på bekhterevdagen

Den internasjonale bekhterevdagen ble markert flere steder i år. I Sør-Rogaland hadde de fokus på aktiv gåtur, og lærte hvordan de kunne bruke naturen til å trene styrke og få opp pulsen.

Tekst: Trine Dahl-Johansen

Rundt om i landet feires Verdens bekhterevdag på ulike måter. Dagen markeres den første lørdagen i mai hvert år, men siden det ofte kolliderer med helligdager og konfirmasjoner her i Norge, velger flere å markere den på forhånd.

Turkledde mennesker som løfter bena og svinger med armene

Underveis fikk de tips om øvelser de kunne gjøre på turen. Foto: Liv-Margot Sviland

Oslo og omegn bekhterevforening feiret en uke på forskudd og gikk en guidet tur langs Alnaelva i øsende regnvær.

Sør-Rogaland bekhterevforening inviterte 3. mai til aktiv gåtur. Målet var ikke å bli olympisk mester, men å bli sprekere.

Puls og styrke

De hadde med deg Camilla Aune som instruktør. Hun er personlig trener, er ernæringsveileder og driver Kost og Trening i balanse.

– Camilla kom med gode tips til hvordan vi kan få en gåtur mer effektiv. Vi brukte både benker og trær, og fikk både opp puls og trent styrke undervegs. Værgudene var på vår side og det ble både sol og god temperatur denne ettermiddagen, forteller Liv-Margot Sviland til Spondylitten.

30 personer møtte opp for å lære mer om hvordan de kan gjøre gåturen til en effektiv treningsøkt.

Sosialt

Bekhterevdagen markeres på mange ulike måter her i landet. Noen har stands i lokalmiljøet for å informere om diagnosen og Norsk revmatikerforbund, mens andre samles til medlemsmøte med faglig påfyll.

Mange bekhterevforeninger har fokus på fysisk aktivitet, men flere legger også inn litt påfyll av kunnskap, enten det er natursti, guidede turer eller museumsbesøk.

For mange er denne dagen en fin måte å være sosial med andre likesinnede på, og det blir gjerne lagt opp til sosialt felleskap, enten underveis med grilling og livlig prat, eller at man samles til en matbit etter aktivitetene.

LES MER OM SPONDYLOARTRITT OG TRENING