Kvinne på huk leser fra bok for et barn som ligger og følger interessertmed

Bekhterever på yogaeventyr

Drømmen om å være lærer i skolen måtte hun gi opp på grunn av bekhterevplager, men da dukket en ny mulighet opp. Nå har Tove Kvanmo yogaklasser og har gitt ut flere bøker.

Tekst: Anders Høilund

– Når en dør lukkes, åpnes en annen, sier bekhtereveren fra Ballangen i Nordland.

Yogaboka hennes henvender seg til barnehageansatte, og er full av yogaeventyr til bruk i barnehagen.

Yoga inn i skolen

Tove Kvanmo hadde full stilling ved Ballangen barne- og ungdomsskole. Det å være lærer hadde vært et sterkt ønske lenge, og hun gikk på med hundre prosent innsats. Som så mange andre med Bekhterevs sykdom hadde hun i perioder hatt smerter i kroppen. Med yoga hadde hun imidlertid funnet et middel som hjalp mot smertene, og som hjalp kroppen til å holde seg myk.

– Jeg tok toårig yogalæreutdanning ved siden av jobben og brakte yogaen inn i skolen. Solhilsener i kroppsøvingsfaget, pusteteknikker i ulike situasjoner og yogaøvelser både inne og ute. Jeg oppdaget fort at barna verdsatte yogaen og mange barn ønsket mer, forteller hun.

Kvine i lotusstilling på toppen av et fjell med havet bak

Jeg har brukt diagnosen som en styrke, ikke som et problem. Nå er jeg klar for nye fjelltopper, sier Tove. Foto: Tor Ottemo

LES OGSÅ: Har livsstyrketrening noen effekt?

Ny kreativitet

Samtidig oppdaget hun at skoleverket ikke var helt det hun hadde drømt om.

– Tidsmonsteret gjorde seg gjeldende hver dag, kreativiteten ble spist opp av skjemavelde og dokumenteringskrav, og systemet tvang meg til å ta avgjørelser som fikk sjela mi til å vrenge seg, forteller hun.

Smertene og de dårlige dagene kom tilbake, smertene sterkere enn før. Hun var i perioder sykmeldt, kjempet seg tilbake, fikk dårlig samvittighet for ikke å strekke til som hun ønsket, og måtte til slutt kaste inn håndkledet. Sommeren 2015 sa hun opp stillingen på skolen.

– Da jeg fikk vite at jeg hadde Bekhterevs sykdom ble jeg tvunget til å lytte til kroppen min igjen. Den sa, ta det med ro, forteller hun, men legger til at hun var redd for å miste identiteten sin med denne diagnosen.

Da hun ikke lenger kjempet imot smertene, men lot kroppen få hvile, vokste det fram en ny kreativitet. En kreativitet som fikk utløp i skrivingen av boka.

LES OGSÅ: God effekt med psykomotorisk fysioterapi

Kundaliniyoga

– Det er så mange myter om yoga. Mange yogabilder på internett er av unge, lettkledde, vakre jenter som bretter seg omtrent dobbelt. Da er det lett å tro at yoga ikke er noe for alle og enhver. Det driver ikke vi med, sier Tove.

Yogaformen hun underviser i kalles kundaliniyoga, også kalt hverdagsyoga, fordi den er lett å integrere i hverdagen. Denne formen for yoga kan alle drive med. Så lenge du kan puste kan du gjøre yoga, men de fleste voksne har glemt å puste naturlig.

– Den naturlige pusten ser man hos babyer som bruker hele overkroppen både på inn- og utpust. Som voksen har de fleste behov for å bli bevist sin egen pust og ta den i bruk igjen, noe som løser opp i både fysiske, psykiske og emosjonelle blokkeringer, forklarer yogaentusiasten.

– Blir du først bevist pusten din, tar du med deg kunnskapen også utenfor yogamatta, sier Tove.

Hun forteller at det gode lange åndedraget løser opp i blokkeringer, er smertestillende, roer deg ned og gir deg livskraft. Hun mener at dersom du mestrer pusten, mestrer du livet.

– Tidsklemma og prestasjonskrav setter nervesystemet i spenn. Yoga hjelper deg med å kunne slappe av. Hjelper deg med å lytte til kroppen og styrker kjernemuskulaturen. Den gir deg en anledning til å se innover i deg selv og stilne tankestrømmen. Ja, tro det eller ei, men gjennom yoga stilner papegøyene i hodet.

FÅ NY INPIRASJON MED SPONDYLITTEN – BLI MEDLEM AV SPAFO NORGE

Yogalærer

Tove Kvanmo mangler ikke ord når hun skal beskrive hvordan yoga kan hjelpe deg. Hun holder yogaklasser for folk med kroniske helseplager, og tror det er en fordel for henne å ha den bakgrunnen hun har med en diagnose.

Yogainstruktør foran elever i yogaposisjoner

Hun holder yogaklasser for folk med kroniske helseplager. Foto: Privat

En ting hun ofte hører fra mennesker med kroniske plager er «Jeg er for stiv til å gjøre yoga». Hun mener det er nettopp da du bør melde deg på kurs.

– Jeg var selv stiv som en stokk, da jeg begynte, etter mange år som aktiv fotballspiller og stor mangel på uttøyning. Kundaliniyoga tilpasses hvert enkelt menneske, ut fra fysiske forutsetninger. Dette kan eksempelvis løses ved å sitte på en stol og gjøre øvelsene, i stedet for på yogamatte, sier hun.

Tove brenner for å dele yogaverktøy med alle som vil ha, og spesielt med mennesker som har kroniske plager. Under et månedslangt behandlingsopphold i Montenegro i fjor, fikk hun anledning til å holde yogaklasser for medpasientene.

LES OGSÅ: Du kan mestre sykdom ved å trene mentale muskler

Yoga hver morgen

– Jeg gjør yoga hver morgen. Det gir meg en tilstedeværelse med meg selv, mykgjør kroppen og klarner hjernen. Styrken jeg får er styrke som bygges innenifra og ut, i motsetning til styrken jeg hadde som veltrent idrettsutøver. Da var det i hovedsak de store musklene som fikk oppmerksomhet, gjennom yogaen er det kjernemuskulaturen.

Hun føler at hun har fått tilbake livskvaliteten, og gått fra et liv i rent smertehelvete til et liv hvor hun nesten ikke har tatt betennelsesdempende medisiner hele vinteren.

– For meg har det vært en gave i seg selv å kunne gi meg selv smertelindring på denne måten. Jeg mistet ikke identiteten min, men fant tilbake til meg selv. Jeg har brukt diagnosen som en styrke, ikke som et problem. Nå er jeg klar for nye fjelltopper, avslutter hun smilende.

Kvinne ligger på gulvet og puster

I skikkelig dårlige perioder kan man ligge og gjøre pusteyoga ved å føre pusten ut i områder som er vonde for å gi deg selv smertelindring. Foto: Martine Kvanmo Akselsen

Nye eventyr

Artikkelen sto på trykk i Spondylitten 3-17. Siden da har Tove vært ute på nye yogaeventyr. Hun vier nå blant annet tiden sin til å skape flere produkter om yoga for barn. I januar 2019 lanserte hun kortstokken Bokstavreisen, YOGA for barn. I november 2019 kom hun ut med en ny bok som heter Eventyrreisen, YOGA i skolen. Tove har de siste to årene reist rundt i hele Norge og holdt kurs for både store og små.

– Jeg stortrives som selvstendig næringsdrivende. Jeg kan sette opp dagene mine selv og ta meg tid til yoga og selvpleie, noe som gjør at jeg kan bidra mer også til samfunnet. Jeg har funnet en måte å jobbe på som tar hensyn til både sjel, kropp og sinn, sier hun i en kommentar.

Det er kun noen får av artiklene fra Spondylitten som blir lagt ut på nettsiden vår. Vil du bli fast leser og få medlemsbladet på papir og digitalt kan du melde deg inn ved å trykke her.

TRE ENKLE YOGAØVELSER DU KAN GJØRE HJEMME

Kvinne sitter på stol og trekker brystkassen litt frem og opp

Sitt på en stol, rett i ryggen og føttene i gulvet. Trekk haken litt inn mot brystet og rull framover med øverste del av ryggen. La brystkassen lede bevegelsen. Pust inn og før brystkassen frem og litt opp.

Kvinne sitter på stol og ruller hodet og skulderparti framover

 Pust ut og før brystkassen tilbake slik at ryggen krummes. Gjør øvelsen i 1-3 minutter.  Alle foto: Martine Kvanmo Akselsen

Kvinne sitter på stol med hendene på skuldrene og ansiktet rett fram

Sitt på en stol, rett i ryggen og føttene i gulvet. Plasser tomlene bak skuldrene og resten av fingrene på forsiden. La overarmene være mest mulig parallelle med gulvet.

Kvinne sitter på stol med hendene på skuldrene og snur seg til ene siden

Pust inn gjennom nesen og roter ryggraden mot venstre, pust ut gjennom nesen og roter ryggraden mot høyre. Fortsett i 1-3 minutter.

Kvinne står på alle fire og svaier ryggen

Stå på alle fire på yogamatten, med litt mellomrom mellom knærne. Pust inn gjennom nesen mens du svaier ryggen og ser rett frem.

Kvinne står på alel fire og skyter rygg

Pust ut gjennom nesen mens du skyter rygg og ser mot magen din. Fortsett i 1-3 minutter.

PUSTEN

  • Pusten er selve essensen i livet. Bare ved å ta yogiske lange og dype åndedrag stimulerer du automatisk det parasympatiske nervesystemet som roer deg ned. Når du roer ned kroppen via pusten, roes også sinnet ned.
  • I vårt samfunn står en del av hjernen vår nesten hele tiden i kamprespons. For urmennesket var det viktig at denne stressresponsen slo inn om de ble truet av ville dyr. Våre «ville dyr» er i dag samfunnet selv. Vi er påkoblet til hele verden via internett. Hjernen vår står derfor og spytter ut stressresponser. Om dagens mennesker ikke finner måter å roe ned dette på, kan det føre til kronisk sykdom.
  • De fleste mennesker har feil pustemønster og drar f.eks. magen inn når de puster ut, eller har brystånding. Dersom du bare puster med brystkassen, som man kun trenger når man har høy aktivitet, blir pustemuskulaturen din overstimulert og du får spenninger i blant annet kjeve, nakke og skuldre.
  • Det er viktig å komme i gang med å lede pusten dypt igjen. Når du lærer deg å gjøre det på yogamatta, blir du mer bevisst og tar det med deg inn i hverdagslivet ditt og kan gjenkjenne at du puster grunt i f.eks. stressede situasjoner.
  • Det å puste dypt kan gi smertelindring. De dype åndedragene gjør at du stimulerer de gode smertestillende hormonene i kroppen.
  • I skikkelig dårlige perioder kan man ligge på sofaen og gjøre pusteyoga og føre pusten ut i områder som er vonde for å gi seg selv smertelindring.

Kilde: Tove Kvanmo

AVSPENNING

  • Hovedessensen i yoga er å ta kontroll over sinnet ditt, og ikke la seg styre av alle de impulsene som kommer inn.
  • Mange synes avspenningen som gjøres til slutt i yoga er vanskelig. For noen kan det være den vanskeligste stillingen – å bare ligge rett ned. Folk er så stressa at det å lande ned og bare slappe av og være til stede i seg selv er en utfordring. Da må de møte det som er på innsiden hos seg selv og kjenne på stressresponsene i kroppen.
  • Det er ikke meningen at du skal skru av hjernen, men ta kontroll over sinnet. Vi har ulike typer motstand i oss, og sinnet ønsker hele tiden å være i bevegelse, så det pøser på med tanker. Kunsten er å være i seg selv og ikke respondere på tankene og følelsene som dukker opp, men la de være i bakgrunnen og gi kroppen mulighet til å ligge helt i ro de minuttene.

Kilde: Tove Kvanmo

Del nyttig informasjon med andre!
fb-share-icon0
Tweet 5