Det vi mater hodet med er det vi mater kroppen med

Ernæringsfysiolog og coach Ann-Christin Hansen deltok på likepersonkurset til Spafo Norge. Der inspirerte hun deltagerne til hvordan de kan tenke nytt og få et helhetlig forhold til helsen sin.

Tekst: Lillann Wermskog

Foredraget hennes ga likepersonene nyttig kunnskap om det å få balanse i kroppen, som de igjen kan bringe videre i sine møter med andre i samme situasjon.

– En helhetlig helse er å se hele pasienten og hvordan man får balanse i kroppen. Vi må da se på hva som påvirker oss til å ta de valgene vi gjør hver dag; som hva vi spiser, hvor mye vi er i aktivitet, hvordan vi bruker tankene og hvor mye vi hviler. Hvordan klarer man å få en bedre hverdag med en kronisk sykdom? sa hun engasjert.

Ann-Christin Hansen holder foredrag for en forsamling

Foredraget hennes ga likepersonene nyttig kunnskap om det å få balanse i kroppen, som de igjen kan bringe videre i sine møter med andre i samme situasjon. Foto: Elisabeth O. Nilsen

Alt skal gå fort

Dagens samfunn står overfor nye utfordringer som har medført en livsstilsendring. Dette kan sees i forhold til at vi i dag har en helt annen tilgang på mat enn det man hadde før.

– Dagens samfunn er preget av at alt skal gå så mye fortere, vi lever nå i en mye mer effektivisert verden. Vi har fått et samfunn hvor produksjonen av mat er blitt mye mer basert på hurtigmat, som skal være tilpasset den verden vi lever i nå. Dette har ført til at vekten til verdens befolkning har økt og samtidig har vi fått flere livsstilssykdommer, forklarte hun.

Mennesker som har autoimmune sykdommer kan få flere utfordringer med kroppen med denne type livsstil.

– Det er en tankevekker at det i dagens samfunn dør flere mennesker av å spise seg i hjel enn de som dør av sult, undervekt og underernæring, la hun til.

Mat og mental helse

Mat er ikke bare drivstoff. Vi kan også se mat i sammenheng med sosialt samvær og følelser. – Det vi mater hodet med er det vi mater kroppen med. Hva skal vi gjøre for å skape en endring på hva og hvordan vi spiser? Det kan være lurt å se på hvilke sammenhenger vi spiser i, og hva vi har på tallerkenen i de ulike situasjonene. Det er slik at alt henger sammen med alt. For å få en sunn livsstil trenger vi fokus på fire hovedelementer:

  • Mat
  • Det mentale
  • Aktivitet
  • Hvile

Justere tankene

Når vi skal begynne med nye vaner er det lurt å se på hvor det er skoen trykker innenfor disse fire områdene.

– Det er viktig å starte med den mentale biten først, fordi det er i hodet alle avgjørelser blir tatt. Det er her vi finner de ubevisste hindringene, som kan være i veien for å kunne nå de målene vi ønsker å oppnå. Som mennesker er det to ting vi er veldig gode på overfor oss selv; unnskyldninger og utsettelser. Vi skyver foran oss det som ikke alltid er like moro, sa hun.

Så hvordan skal vi endre tankemønster?

– Vi må justere tankene vi har om mat og trening, men vi skal også ha nok hvile. Det er slik at vi mennesker trenger syv til åtte timer søvn for å kunne sikre oss en god helse. Hvis vi får under seks timer søvn, går insulinet opp og oksidantstresset øker i kroppen vår. Dette fører til at vi får mer betennelse i kroppen, forklarte ernæringsfysiologen.

Hun lever selv med spondyloartrittsykdom og har erfart hvor vanskelig det kan være å få til en god balanse i hverdagen.

LES OGSÅ: Hvordan spise seg friskere?

Kun to ting om gangen

Så hva kan vi gjøre for å få en mer helhetlig helse? Ann-Christin hadde noen gode forslag:

  • Vi må se på hvilke områder vi har mest å vinne – ved å legge inn en eller to nye vaner.
  • Vi må bestemme oss for hva vi skal endre på.
  • Se på hva du trenger og si til deg selv; For å kunne endre på dette, hvordan skal jeg klare det?

– Vi trenger å gjøre noe vi ikke har gjort før, som å si noe, spise noe, eller tenke andre tanker enn vi har gjort tidligere. Dette bør vi gjøre minst annenhver uke. Men ta kun to ting om gangen. Det er ikke lurt å gjøre for mange endringer på en gang, rådet hun.

Er man klar over at man hviler for lite og tar på seg for mange oppgaver på en gang, går det utover egentiden.

– Da er det nok lurt å ta et møte med seg selv for å kunne ta andre valg i livet sitt. Vi får en friskere og bedre hverdag ved å ta nye og bedre valg.

LES OGSÅ: Du kan mestre sykdom ved å trene mentale muskler

Sunne og positive tanker

– Hvordan opptrer tankene i hodet vårt? Vi har 60 000-80 000 tanker hver dag. Av disse er 98 prosent tanker vi har tenkt før og 85 prosent er tanker som er bekymringer. For å få et sunnere tankemønster er det viktig å bli oppmerksom på sitt eget tankemønster. Vi må finne de tankene som er positive, og samtidig finne ut hva vi blir mer positive av. Det er viktig å finne ut hva som er viktig for egen helse for å kunne få sunne og positive tanker.

Ann-Christin Hansen holder foredrag

– En negativ hjerne vil ikke gi oss en positiv hverdag, sa hun. Foto: Elisabeth O. Nilsen

Selvledelse og bevissthet

Som både coach og ernæringsfysiolog har hun erfart at det er viktig å finne ut hvordan vi snakker til oss selv.

– En negativ hjerne vil ikke gi oss en positiv hverdag, så hvordan kan vi å oppnå en forandring i vårt eget liv? Dette kan være krevende for svært mange mennesker.

  • Vi bør se på hvordan dagen ser ut, hva skal vi begynne dagen med, hva vi skal fortsette å gjøre og hva vi skal slutte med.
  • Legg merke til hva vi sier ja til og hva vi sier nei til.
  • Det er viktig å sette av egentid, finne ti minutter flere steder i kalenderen der man kan få litt egentid.

LES OGSÅ: Finn ditt Kilimanjaro!

Hva skal vi ha fokus på?

Noen ting er viktig å ha fokus på, for å få ned oksidativt stress i kroppen, som ofte er triggeren for betennelser:

  • For å kunne få en balanse i kostholdet, trenger vi en balanse mellom næringsstoffer som gir et stabilt blodsukker.
  • Spis mer fargerik mat med antioksidanter, dette nøytraliserer oksidativt stress i kroppen.
  • Husk at det er viktig å få nok søvn – syv til åtte timer. Blir det vanskelig å ligge stille så lenge av gangen kan du inkludere powernaps.
  • Det er viktig å trene! Er det vanskelig å få til en hel treningsøkt kan du ha fokus på å få opp pulsen minst en gang om dagen.
  • Ta kontroll over ditt eget liv og led deg selv til en bedre hverdag.

BLI INSPIRERT MED SPONDYLITTEN – BLI MEDLEM OG FAST LESER I DAG!

Del nyttig informasjon med andre!
fb-share-icon0
Tweet 5