Utdrag fra chatdialog om ankyloserende spondylitt

Digital samtale hjelper de med ryggsmerter videre

I forbindelse med verdens revmatikerdag 12. oktober oppdaterer vi nettkampanjen Spør om ryggsmerte med et nytt digitalt verktøy. En chatbot skal hjelpe besøkende med å finne fram på siden og gjøre deg bedre forberedt til legebesøket.

Tekst: Trine Dahl-Johansen

Kampanjen Spør om ryggsmerte ble lansert i forbindelse med verdens bekhterevdag i mai 2018. På spøromryggsmerte.no kan de som har vedvarende ryggsmerter få hjelp til å finne ut hva de skal ta opp med legen, slik at de raskere kan henvises videre til spesialist og en eventuell diagnose. Målet var den gangen å fange tidlig opp de som kan ha ankyloserende spondylitt (Bekhterevs sykdom), og gi informasjon om hvordan de kan ha en god dialog med legen om symptomene de opplever.

LES OGSÅ: Nakkesmerte og ankyloserende spondylitt

Nyttig for diagnostiserte

Nettsiden har vært godt besøkt siden lanseringen, og det er avdekket at mange som allerede har en diagnose har hatt god nytte av verktøyene som finnes på spøromryggsmerter.no.

Det gjelder blant annet dagboken og veiledningsskjemaet som er til hjelp i fasene før, under og etter legebesøket. I tillegg har mange hatt nytte av ordboken med vanskelige ord og uttrykk i dialogen deres med legen.

På verdens revmatikerdag utvider vi hjelpeverktøyene med en chatbot. Det er et digitalt verktøy som skal gi informasjon om ting man lurer på, for eksempel i forkant av et legebesøk.

Chatboten vil også informere om hvordan man på best mulig måte kan leve med revmatisk sykdom.

Person taster på laptop

Den automatiske svartjeneste som fungerer som en skriftlig dialog, og opplevelsen for brukeren ligner opplevelsen av en dialog med en person. Foto: Sergey Zolkin/Unsplash

HOLD DEG OPPDATERT – BLI MEDLEM OG FAST LESER AV SPONDYLITTEN

Raskere svar

Den automatiske svartjeneste fungerer som en skriftlig dialog, og opplevelsen for brukeren ligner opplevelsen av en dialog med en person.

– Spafo Norge ser på chatbot som et godt verktøy før et legebesøk. Gjennom dette vil man få mer informasjon om symptomer og behandlingsalternativer. Vi håper at dette vil bidra til at man enklere får informasjon om sykdom, og kan forberede seg bedre før legetimen, sier fungerende leder Lillann Wermskog.

– Pasienten vil få raske og kvalitetssikrede svar gjennom denne nye teknologien, sier Bente Slaatten, generalsekretær i Norsk Revmatikerforbund.

Chatboten er utviklet av legemiddelfirmaet Novartis i samarbeid med pasientorganisasjonene Spondyloartrittforbundet Norge og Norsk Revmatikerforbund. Den er tilgjengelig på spøromryggsmerte.no via en chatter/messenger-funksjon.

LES OGSÅ: Psoriasisartritt kan være svært underdiagnostisert

Twitterlegen er positiv

Chatboter erstatter ikke all dialog mellom lege og pasient, men kan bidra til å frigjøre tid til å informere pasienter. Det vil kunne gi raskere og bedre svar til de som ellers ville søkt svar med Google, mener legespesialist Wasim Zahid. Han mener at både pasienter og leger har fått nye roller.

– Det er en utdannet befolkning som liker å bruke teknologi. Internett gir jo enorme muligheter på forskning, medisinsk informasjon og behandling. Jeg synes det er positivt at pasienter ønsker å være deltakende i behandlingen sin. Behandlingen blir ofte bedre når begge er motivert og engasjert, påpeker Zahid.

Han er også skribent, foredragsholder og forfatter. I tillegg er han kjent som «twitterlegen».

LES OGSÅ: Overvekt bør være en viktig faktor i behandlingen av ankyloserende spondylitt

Livet med kronisk sykdom

I tillegg til chatboten er kampanjesiden utvidet med informasjon fra den store pasientundersøkelsen blant mennesker med aksial spondyloartritt, kalt IMAS (International Mapping of Ankylosing Spondylitis). Det er verdens største undersøkelse for denne pasientgruppen – både med og uten de klassiske røntgenforandringene. Det finnes svært få undersøkelser som ser ting fra pasientens perspektiv på denne måten.

– Vi i Spafo Norge synes det er positivt at man nå også har med abstrakter fra IMAS, som forteller hvordan det er å leve med en kronisk revmatisk sykdom. Vi håper at denne utvidelsen av kampanjen Spør om ryggsmerte kan bidra til å sette enda større fokus på det å ha ryggsmerter, og at de som har spørsmål rundt dette kan få hjelp, sier fungerende Spafo-leder Lillann Wermskog.

TRENGER DU NOEN Å SNAKKE MED? RING SPAFO HJELPER DEG