Trening av magemusklene: Unngå å styrke hoftebøyerne

Sterke magemuskler er viktig for spondyloartrittpasienter. De avlaster den vonde ryggen. Å gjøre mageøvelsene feil fører til at hoftebøyerne blir stramme, noe som er svært uheldig.

Tekst: Kolbjørg Øyen

Jeg har som deltaker ved behandlingsreiser for revmatikere og ved ulike treningssentra observert at mange trener magemusklene ved å feste beina under ribbeveggen, eller at noen holder beina fast mot underlaget. Det som da skjer er at hoftebøyerne gjør mesteparten av jobben og magemusklene går fri.

La aldri beina være festet ved trening av magemusklene! Det bidrar til å styrke hoftebøyerne, noe som absolutt bør unngås dersom man har aksial spondyloartritt (Bekhterevs sykdom). Foto: Gunnar Ødegaard

La aldri beina være festet ved trening av magemusklene! Det bidrar til å styrke hoftebøyerne, noe som absolutt bør unngås dersom man har aksial spondyloartritt (Bekhterevs sykdom). Foto: Gunnar Ødegaard

Aksial spondyloartritt (Bekhterevs sykdom) fører i varierende grad til at ryggsøylen krummes framover. Musklene på forsiden av hofteleddet blir da ofte forkortet og stramme, noe som igjen gjør det vanskeligere å holde kroppen rett. Av den grunn er det viktig å forhindre at hoftebøyerne blir stramme og forkortet.

Kroppens indrefilet

Det er flere muskler som bidrar til å bøye i hoften, men den viktigste er tarmbenlendemuskelen (Ilio-psoas). Den består egentlig av tre muskler med felles feste. Den største, store lendemuskel (Psoas major), springer ut i fra tverrtaggene på de nederste ryggbrystvirvlene og alle korsryggsvirvlene.

Den tykke muskelbuken, populært kalt kroppens indrefilet, smalner nedover og fester seg på lårbeinet sammen med de to andre mindre musklene som omfattes av tarmbenlendemuskelen.

Hoftebøyerne

Bevegelsene i hofteleddet er et resultat av et meget innviklet samspill av muskler og muskeldeler. Dette kompliseres ved at mange muskeldeler krysser bevegelsesaksene, og dermed blir deres virkning forskjellige i forskjellige stillinger av leddet. Når beina er festet til en ribbevegg, eller blir holdt av andre og man utfører ”sit-ups”, bidrar hoftebøyerne med å løfte kroppen opp og fram. Magemusklene slipper billig unna og det er hoftebøyerne blir trent.

Hold musepekeren over bildet, eller klikk på bildet for å lese beskrivelsen av øvelsen.

Så budskapet er: La aldri beina være festet ved trening av magemusklene! Det bidrar til å styrke hoftebøyerne, noe som absolutt bør unngås dersom man har Bekhterevs sykdom.

Da tarmbenlendemuskelen springer ut fra tverrtaggene på de nederste ryggbrystvirvlene og alle korsryggsvirvlene, blir også ryggsøylen påvirket. Dette kan være ekstra uheldig dersom man allerede har smerter i ryggen. Hoftebøyerne bør derimot tøyes.

Magemusklene

Vi har både rette og skrå magemuskler. Muskulaturen er spent ut mellom brystkassen, ryggen og bekkenet. På begge sider av midtlinjen foran dannes bukveggen av den rette bukmuskel, og til sidene består den av tre muskelplater, som med et felles navn kalles de skrå bukmuskler.

Det er mange måter å trene magemusklene på, det er kun er utvalg som er presentert her.

Hold musepekeren over bildet, eller klikk på bildet for å lese beskrivelsen av øvelsen.